Je zelfbewustzijn vergroten? Omarm je emoties!

De beste en meest mooie dingen in de wereld kunnen niet worden
gezien of aangeraakt. Ze moeten worden gevoeld met het hart.

Helen Keller

Zowel mensen als dieren worden bewogen door lichamelijke gewaarwordingen die we emoties noemen. Deze emoties sturen ons gedrag. Op het moment dat we ons bewust worden van deze emoties en hier betekenis aan geven ontstaat gevoel.

Vanaf het moment dat we geboren worden leggen we via onze emoties contact met anderen. Als er goed op deze emoties wordt gereageerd, zorgt dat voor een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid dat fundamenteel is voor ons welzijn. Dit geeft ons een veilige basis, van waaruit we de wereld verkennen.

In plaats van onze emoties te omarmen, leven we vaak op de automatische piloot. We zijn ons niet bewust van wat er werkelijk binnenin ons leeft. We duiken in ons werk, we gaan shoppen, drinken, eten, sporten of gebruiken drugs.
We kletsen oppervlakkig, surfen eindeloos op het internet of zitten als een zombie voor de televisie. Alles wat we maar kunnen doen om ons bezig te houden en af te leiden. Alles wat we maar kunnen doen om de angst te verdoven die we voelen als we dicht bij onze ware gevoelens komen.

In zijn boek ‘Omarm je emoties: Vrij van angst voor je gevoelens’ (2014) uitgegeven door Uitgeverij Boom, beschrijft Ronald J. Frederick hoe gevoel ons vertelt wat we wel en niet willen. Wat plezier geeft en pijn. Gevoel geeft richting aan ons leven, het laat ons zien waar we zijn, waar we naar toe willen en hoe we daar komen. Als we niet weten wat we voelen gaan we zonder emotioneel kompas door het leven .

Het herkennen van je gevoel

Je kunt je gevoel beter leren kennen door emotioneel mindful te zijn. Het gaat hierbij om nieuwsgierig zijn naar je ervaring in het hier en nu, zonder erover na te denken of erover te oordelen.

Emotionele mindfulness
Bij emotionele mindfulness richt je bewust je aandacht op de lichamelijke sensaties van de emotionele ervaring als die opkomt. Je word je gewaar wanneer en waar je gespannen bent, waar de energie door je lijf vloeit en waar deze stopt. Je merkt op als je gezicht rood wordt, je borst uitzet, je ademhaling verandert, je armen tintelen en je benen trillen. Je merkt op hoe je reageert op de ervaring, wat er is en wat er gebeurt.

Het doel van emotionele mindfulness is om je meer bewust te worden van je gevoelens en om deze uiteindelijk volledig toe te laten.

Door meer aandacht te besteden aan wat er in je lijf gebeurt, door meer mindful met je emoties om te gaan, vergroot je jouw zelfbewustzijn.


Herken je jouw emoties?
Maak je er ruimte voor of probeer je ze te vermijden?



..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s