Vermijden van emoties

Veel mensen vinden het moeilijk om stil te staan bij de gevoelens die opkomen. Waarom? Omdat we bang zijn dat we ons slechter gaan voelen. We vinden manieren om het ervaren van onze emoties te vermijden.

Elke gedachte, reactie, elk gedrag kan een afweer zijn, als het wordt gebruikt om werkelijke gevoelens te vermijden.

In zijn boek ‘Omarm je emoties: Vrij van angst voor je gevoelens’ (2014) uitgegeven door Uitgeverij Boom, beschrijft Ronald J. Frederick verschillende vermijdingsstrategieën.

De volgende strategieën gebruiken we om anderen niet te laten zien wat we werkelijk voelen:

Wegkijken of wegdraaien van iemand als gevoelens omhoog dreigen te komen.
Glimlachen of weglachen terwijl je eigenlijk iets anders voelt, zoals boosheid of verdriet.
Van onderwerp veranderen.
Jezelf tegenspreken of het gevoel dat je net liet zien bagatelliseren.
Snel praten, of er zo overheen praten dat de ander er geen woord tussen krijgt.
Zwijgen, dichtklappen of je terg trekken.
Vaag worden, een mist optrekken en geen details loslaten (bijvoorbeeld:’Het gaat goed’)
Onverschillig zijn ten opzichte van je gevoelens of die van anderen (‘Boos? Welnee, het kan me niets schelen!’)

Er zijn ook fysieke manieren om onze gevoelens tegen te houden:

Van top tot teen gespannen raken.
Een beklemmend gevoel krijgen (bijvoorbeeld op de borst, de nek, de keel of samengeknepen kaken)
Verdoofd raken (over het hele lichaam, of op specifieke plaatsen)

Veel van deze afweermechanismen gebruiken we zonder dat we ons hier bewust van zijn.


Welke manieren gebruik jij om van je gevoelens weg te vluchten?



..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s