De regels van het spel

Waarom nemen mensen een afwachtende houding aan, terwijl ze met een eenvoudige actie hun succes dichterbij kunnen brengen?

In ‘Het Grote Lobby Boek: De ongeschreven regels van het spel’ (2008), uitgegeven door Business Contact, laten Erik van Venetië en Jaap Luikenaar zien hoe je jouw belangen beter kunt behartigen en je meer invloed kunt hebben op de wereld om je heen, door het delen van een sterke boodschap.

Een sterke boodschap heeft zeven kenmerken:


Zeven kenmerken van een sterke boodschap

Helder: Je boodschap is concreet. Hoe tastbaarder, hoe relevanter. Dus niet: ‘Er is dringend extra geld nodig voor …’, maar noem een bedrag.
Beknopt: De boodschap is te vertellen in een paar zinnen. Bedenk ook een onliner, een zin die blijft hangen doordat iedereen hem kan onthouden.
Appelerend: Jouw boodschap moet de ander nieuwsgierig maken. De lezer of toehoorder moet denken: ‘He , dat is interessant! Zorg dat de ander er voordeel bij heeft.
Aansluitend: De boodschap haakt in op de standpunten en wensen van de ander. Je onderwerp moet voor de ander actueel zijn.
Onderscheidend: De boodschap wijkt af van het bekende, in vorm, de helderheid, de creativiteit en de oplossing. De boodsdchap gaat ook in op de argumenten van de ander.
Feitelijk correct: De cijfers en de feiten kloppen.
Geloofwaardig: De boodschap is realistisch haalbaar, belooft geen gouden bergen. De boodschap is niet instrijd met jouw eerdere daden of jouw gedrag nu.


Als je anderen wilt beïnvloeden is het belangrijk dat je je onderscheidt van de ander. Jouw boodschap moet origineel en makkelijk te onthouden zijn, zodat de boodschap blijft hangen in het brein van de ander.


Welke boodschap heb jij?
Hoe deel je deze boodschap nu?

Hoe kan jij jouw belangen beter behartigen?



..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s