Deel 4: oefeningen

Oefening 1: Aan de slag met aangeleerde hulpeloosheid
Ben jij iemand die snel opgeeft, de moed verliest en de motivatie mist na veel mislukte kansen? Heel begrijpelijk, maar er is hoop. Door beter af te stemmen op je zintuigen kun je een eerste stap zetten in de aanpak van aangeleerde hulpeloosheid.

Je zintuigen zijn belangrijke hulpmiddelen om een situatie in te schatten. Wanneer je leert om je zintuigen goed te beheersen, dan zullen ze ook beter ontwikkeld worden en je meer van dienst zijn. Met goede zintuigen, neemt je actievermogen toe. Actie is precies wat je nodig hebt om passiviteit te doorbreken.

Stap 1: Sluit je ogen
Stap 2: Concentreer je op alles dat je kunt waarnemen
Stap 3: Luister naar wat je hoort, ruik de geur om je heen, voel de temperatuur en voel de stof van de kleding op je huid.
Stap 4: Haal diep adem en open je ogen. Kijk goed naar wat je ziet om je heen.

Als je deze oefening bewust doet, dan merk je dat je niet nadenkt over wat er is gebeurt of gaat gebeuren. Je leeft in het nu en bent actief bezig. Bewustwording is de eerste belangrijke stap om aangeleerde hulpeloosheid te doorbreken.

Oefening 2: Vertrouw in jezelf
Het is belangrijk om vertrouwen te hebben in jezelf. Zo kun je namelijk controle uitoefenen op je eigen leven. Als je vertrouwen hebt in jezelf, dan geloof je ook dat je bepaalde situaties kunt veranderen en bepaalde vaardigheden kunt leren. Je durft dan doelen te stellen. Je bedenkt strategieën om aan je doelen te werken en je bedenkt oplossingen als het even wat minder makkelijk gaat. Ook kun je bij jezelf nagaan welke vaardigheden je al wel bezit, die je in die situatie in kunt zetten om je doel te behalen.

Wat zijn jouw kwaliteiten en wat vind jij positief aan jezelf?

Uiterlijk:
Wat vind je mooi of leuk aan jezelf?
Relaties met anderen:
Waar ben je goed in met anderen? Wat maakt het leuk om met jou te leven?
Persoonlijkheid:
Wat vind je van jezelf? Welke karaktereigenschappen heb je?
Hoe anderen jou zien:
Wat waarderen anderen in jou, welke complimenten krijg je wel eens?
Functioneren op werk of school:
Waar ben je goed in?
Functioneren in dagelijkse bezigheden/het huishouden
Wat gaat er goed?

Let de komende tijd op alles wat er goed gaat in je leven, wat niet hoeft te veranderen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Kijk ook naar wat anderen goed doen en hoe zij dat voor elkaar krijgen. Wat kan je daarvan gebruiken?.

Oefening 3: Wat is nu écht belangrijk
Vraag 5x ‘waarom’ om processen te analyseren, problemen op te sporen en vervolgens die problemen op te lossen. Deze oefening is ook heel praktisch toepasbaar voor het onderzoeken wat ons écht motiveert. Je ontdekt je kernwaarden. Wanneer je je eigen kernwaarden kent, wordt het een stuk makkelijker om keuzes te maken: je weet immers wat jij belangrijk vindt en waarom.

Stap 1: Je neemt een bewering, een uitspraak, van iemand of van jezelf als uitgangspunt.
Stap 2: Vervolgens vraag je 5x ‘waarom’.
Stap 3: Ga na waar het werkelijk om draait en kom in actie.

Ga door met het opnieuw vragen naar het waarom tot je het gevoel hebt dat je er bent: dat je de werkelijke motivatie, gedachte of vooronderstelling achter een uitspraak hebt achterhaald. Je kunt deze oefening met iemand anders doen, maar je kunt ‘m ook uitschrijven. Zo heb je voor jezelf helder op papier waar het je echt om gaat.

Hieronder een voorbeeld.

Uitspraak:
Ik wil meer geld verdienen.
1. Waarom wil je meer geld verdienen?
Omdat ik dan financieel minder afhankelijk ben
2. Waarom wil je financieel minder afhankelijk zijn?
Om meer vrije tijd te hebben.
3. Waarom wil je meer vrije tijd hebben?
Om de dingen te kunnen doen die voor mij écht belangrijk zijn en waar ik nu niet aan toe kom.
4. Waarom kom je nu niet toe aan de dingen die voor jou écht belangrijk zijn?
Omdat ik niet de hoogste prioriteit geef aan de dingen die voor mij écht belangrijk zijn.
5. Waarom geef hier niet de hoogste prioriteit aan?
Omdat ik me te veel op de ander richt, en het moeilijk vind om ruimte voor mijzelf te maken.

De conclusies na deze oefening zijn helder: het gaat hier eigenlijk helemaal niet om geld verdienen. Dat blijkt na doorvragen slechts een beperkende overtuiging. De werkelijke motivatie zit ‘m in wens om me minder op de ander te richten en meer ruimte voor mijzelf te maken zodat ik meer doe van wat voor mij écht belangrijk is.

Door dit proces bewust te doorlopen, kom je je eigen denken helder op het spoor en weet je vervolgens ook hoe te handelen. Het is duidelijk welke overtuiging je los kunt laten en welke stappen je kunt zetten richting je doel of wens.

Startpagina , vorige pagina , volgende pagina

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s