Deel 5: Oefeningen

Oefening 1: Stop met uitstellen

Neem een project of taak die moet gebeuren maar die je al een tijdje voor je uit schuift. Een presentatie die je volgende maand moet geven. Een droom die je koestert om een toneelcursus te volgen. Het uitproberen van een nieuwe sport. In plaats van die taak blijven uitstellen, zet je vandaag een hele kleine stap in de gewenste richting. De stap moet klein genoeg zijn zodat je hem niet langer uitstelt: Je leest een aantal presentatie tips om je zelfvertrouwen te vergroten. Je bekijkt de mogelijkheden in jouw regio om een cursus te volgen. Je doet onderzoek naar die sport die je wilt beoefenen.
Als je een stapje verder wilt gaan kun je een eerste concrete stap zetten vandaag. Een eerste deel van de presentatie op papier zetten, een proefles reserveren, een afspraak inplannen met een trainer.

Door je verlamming op te heffen en in beweging te komen kun je je zelfvertrouwen stap voor stap vergroten. Ga iets doen en bewijs stap voor stap aan jezelf dat je het kunt. In kleine stappen kun je obstakels overwinnen en je zelfvertrouwen laten toenemen. Het enige wat je hoeft te doen is je doel voor ogen houden en steeds kleine stapjes blijven zetten.

Oefening 2: Herschrijf je beperkende verhalen

Niemand is perfect en we hebben allemaal beperkingen. Echter laat je de angst voor die beperkingen jezelf niet tegenhouden. Herschrijf de beperkende verhalen die jij jezelf vertelt. Op elk moment kunnen we onze bekende beperkingen gebruiken als bewijs dat we ‘iets niet kunnen’, of we kunnen ze omvormen naar een nieuw verhaal. Zoals: ‘Zelfs als ik dit nu niet kan doen, ben ik bereid om te oefenen en te leren’.

Oefening 3: Zorg voor meer vrolijkheid in je leven

Maak jouw eigen vrolijkheidsdagboek en schrijf hier elke dag iets in. Noteer de dingen waar je in het dagelijks leven vrolijk van wordt. Denk aan de keren waarop je glimlacht, en de keren dat je je opeens bewust bent dat je je prettig voelt. Noteer waar je was. Met wie? Wat deed je? Welke dingen zag je, hoorde je, rook je, of proefde je. Ga na wat je vrolijk maakt.

Positieve bronnen
Welke verschillende bronnen van vrolijkheid zijn er in je leven? Je kunt hierbij denken aan plekken, mensen, spullen en activiteiten. Gebruik hierbij jouw dagboek.
Hoe kan jouw omgeving bijdragen aan vrolijkheid? Wat ga je doen?

Negatieve bronnen
Er zijn bronnen waar je op dát moment vrolijk van wordt, maar die op de lange termijn een negatieve uitwerking hebben op je geluk. Je kunt daarbij denken aan eten van zoetigheid, televisiekijken, drinken, winkelen enzovoort. Van welke plekken, spullen en activiteiten word je niet vrolijk? Welke dingen zou je meer in je leven willen en wat zou minder mogen? Zet een minteken bij de dingen die je met mate wilt doen, en een kruis bij de dingen die je liever helemaal wilt vermijden.

Neem de tijd en geniet van jouw ontdekkingsreis naar meer vrolijkheid in je leven.

Startpagina , vorige pagina , volgende pagina

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s