Laat stress voor je werken

Stress doet je hart sneller kloppen, versnelt je ademhaling en doet je zweten. Stress werd lange tijd gezien als vijand. Onderzoek toont aan dat stress met name gevaarlijk is als je ervan overtuigd bent dát het gevaarlijk is.
Psychologe Kelly McGonigal spoort je in haar TEDx-talk aan om stress als iets positiefs te zien.

Zij begint haar presentatie met een studie die haar aanpak van stress veranderde. De studie volgde 30.000 volwassenen in de VS gedurende acht jaar. Ze vroegen mensen: ‘Hoeveel stress heb je ervaren tijdens het afgelopen jaar?’ Ze vroegen verder: ‘Geloof je dat stress slecht is voor je gezondheid?’ Ze gebruikten de openbare sterftecijfers om na te gaan wie stierf.
Mensen die veel stress ondervonden, hadden 43% meer kans om te sterven. Maar dat gold voor mensen die dachten dat stress gevaarlijk was voor de gezondheid. Mensen die veel stress ondervonden maar stress niet als gevaarlijk beschouwden, hadden geen hoger risico om te sterven. Ze hadden in verhouding tot anderen zelfs het laagste risico om te overlijden, mensen die relatief weinig stress hadden, meegerekend.
Onderzoekers schatten dat over de 8 jaar dat ze sterfgevallen volgden, 182.000 Amerikanen vroegtijdig stierven, niet door stress, maar door het idee dat stress slecht is voor je.

Als je je beeld van stress verandert, verandert je lichaam zijn reactie op stress.

McGonigal gaat vervolgens in op een studie aan Harvard waarbij deelnemers geleerd werd hun stress als hulpmiddel te zien.
Je versnelde hartslag bereidt je voor op actie. Als je sneller ademt is dat geen probleem. Er gaat meer zuurstof naar je brein. Deelnemers die aangeleerd werden de stressreactie te zien als ondersteunend voor hun prestatie, waren minder gestresst, hadden minder angst en meer zelfvertrouwen. Wat haar het meest fascineerde, was dat hun fysieke stressreactie veranderde. Bij een typische stressreactie, gaat je hartslag omhoog en je bloedvaten trekken samen. Dat is waarom chronische stress wordt geassocieerd met ziekten van hart en bloedvaten. Het is niet gezond om voortdurend in zo’n toestand te blijven. In de studie, als deelnemers hun stressreactie als ondersteunend beschouwden, bleven hun bloedvaten ontspannen. Hun hartslag verhoogde nog steeds, maar met een gezonder cardiovasculair profiel. Het lijkt op wat gebeurt in momenten van vreugde en moed. Over een leven met stressvolle ervaringen is dit de biologische verandering die het verschil kan maken tussen een stressgerelateerde hartaanval op je 50e en goed leven tot je 90e.

Als een van de meest ondergewaardeerde aspecten van stressreacties noemt McGonigal het idee: stress maakt je sociaal.
Om deze kant van stress te begrijpen gaat zij nader in op het hormoon oxytocine. Oxytocine is een neurohormoon. Het stelt de sociale instincten van je brein bij. Het bereidt je voor om dingen te doen die relaties versterken. Oxytocine maakt dat je verlangt naar fysiek contact met je vrienden en familie. Het verhoogt je empathie. Het zorgt ervoor dat je meer geneigd bent de mensen waarvan je houdt, te helpen en te steunen. Ze geeft aan dat Oxytocine een stresshormoon is. Je hypofyse verspreidt dit als deel van de stressreactie. Zijn aandeel in de stressreactie is even groot als de adrenaline die je hart sneller doet kloppen. Als oxytocine afgegeven wordt in de stressreactie motiveert het jou om steun te zoeken. Je biologische stressreactie zet je aan om iemand te vertellen hoe je je voelt in plaats van het op te kroppen. Je stressreactie wil zeker zijn dat je het opmerkt als iemand anders worstelt zodat je elkaar kan steunen. Als het leven moeilijk is, wil je stressreactie je omringen met mensen die je graag zien.
Oxytocine heeft niet alleen invloed op je brein maar ook op je lichaam. Een van de belangrijkste rollen van oxytocine is je cardiovasculaire systeem te beschermen tegen de effecten van stress. Het is een natuurlijk ontstekingsremmer. Het helpt je bloedvaten ontspannen te blijven tijdens de stress. Je hart heeft receptoren voor dit hormoon en oxytocine helpt je hartcellen te regenereren en te genezen van stressgerelateerde schade. Dit stresshormoon versterkt je hart. De fysieke voordelen van oxytocine worden versterkt door sociaal contact en sociale steun. Als je contact zoekt met anderen onder stress, om steun te krijgen of te geven, geef je meer van deze hormonen af, je stressreactie wordt gezonder, en je herstelt sneller van stress.

McGonical eindigt haar TEDx-talk met een onderzoek dat 1000 volwassenen in de VS volgde tussen de 34 en 93 jaar. De eerste vraag was: ‘Hoeveel stress ondervond je het afgelopen jaar?’ Ze vroegen verder: ‘Hoeveel tijd spendeer je met het helpen van vrienden en buren, en mensen in je gemeenschap?’ Ze gebruikten publieke gegevens van de volgende vijf jaar om sterfgevallen op te volgen. Elke grote stressvolle levensgebeurtenis, zoals financiële moeilijkheden of een familiecrisis verhoogde het risico op sterven met 30%. Maar dat was niet zo voor iedereen. Mensen die veel tijd spendeerden met het zorgen voor anderen, hadden geen verhoogde kans te sterven door stress. Zorgen zorgde voor veerkracht. McGonical laat zo zien dat de schadelijke effecten van stress op je gezondheid niet onvermijdelijk zijn. Hoe je denkt en je gedraagt, kan je stresservaring transformeren. Als je je stresservaring beschouwt als nuttig en als je kiest om te verbinden met anderen onder stress, creëer je veerkracht.

Als je ervoor kiest om stress zo te bekijken, word je niet alleen beter in het omgaan met stress, maar maak je ook een stevig statement. Je zegt dat je jezelf kan vertrouwen om de uitdagingen van het leven aan te gaan en je herinnert je dat je ze niet alleen hoeft aan te gaan.

Bron: TEDx-talk: How to make stress your friend

Bron foto: Sasin Paraksa: Shutterstock.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s